Stimulering av vannenergien

 

Tips til hva du kan gjøre hvis du har for lite vannenergi og trenger å øke nivået:

 

Råd for livsførsel

 

  • Tilbring tid sammen med «vannmennesker», det vil si folk som har mye vann i horoskopet og som er flinke til å håndtere dette elementet. Når vi mennesker møtes, skjer det alltid en utveksling av energi. Den ene tilfører hva den andre mangler. Det gjelder for samvær med venner, kjæreste, ektefelle, kollegaer og andre du har kontakt med. Men vær klar over at det også kan bli for mye av det gode! Med lite vann i horoskopet vil du ikke ha naturlig samklang med dette elementet, og du vil være forskjellig fra en typisk vannperson. Det vil antakelig være store ulikheter i væremåte, ønsker og behov. Typiske vannmennesker er veldig følsomme og sensitive. De ønsker å ha tette følelsesmessige bånd til andre. Du kan fort oppleve dette som litt kvelende og at det blir for mye sentimentalitet og føleri.

 

  • Fysisk aktivitet vil gjøre godt ved underskudd av vannenergi. Svømming er særlig godt egnet. Badstue med høy fuktighet anbefales også.

 

  • Dans er velegnet, særlig der du bruker hoftene aktivt, som i magedans. Eventuelt kan du trene med rokkering.

 

  • Bruk badekaret jevnlig hvis du har et hjemme. Ha gjerne essensielle/eteriske oljer i vannet.

 

  • Spaserturer i naturen.

 

  • Dra til kysten på ferie! Eventuelt kan du feriere ved elv, innsjø eller vann. Atmosfæren eller energien i disse omgivelsene vil ha en harmoniserende og helsebringende effekt på deg. Du får ekstra påfyll av vannenergi og får ladet opp batteriene.

 

  • Delta i aktiviteter der du blir følelsesmessig involvert og engasjert. Gå på konserter eller fotballkamper, dersom dette gir deg følelsesmessig stimulans.

 

  • Hengi deg til et ideal og jobb for å realisere dette.

 

  • Involver deg i andre menneskers liv, for eksempel ved å gi hjelp og omsorg. Dette vil utvikle følelsesregisteret ditt.

 

  • Lær å ta hensyn til dine egne emosjonelle behov.

 

  • Når du står overfor en situasjon eller person og har tanker om dette, kan du samtidig spørre deg selv: Men hva føler jeg egentlig nå? Å jobbe på den måten for å bli bevisst egne følelser vil gjøre at du samtidig utvikler følelsesregisteret ditt.

 

  • Alle mennesker har antakelig like mye følelser. Forskjellen ligger i hvor mye kontakt man har med dem. Hvis man føler seg fremmed overfor egne følelser, kan det komme av at følelsene er blokkerte og avstengte av en eller annen grunn. Det vil da være viktig å gå på oppdagerferd i sitt indre for å lære egne følelser å kjenne. Videre bør man forsøke å gi utløp for innestengte og undertrykte følelser. Her kan forskjellige former for psykologisk arbeid være nyttige. Slik kan man bli mer bevisst eget følelsesliv og lære å uttrykke følelser.

 

  • Vannelementet er rensende og helbredende. Når det er mangel på vann i horoskopet, kan det føre til opphopning av avfallsstoffer i kroppen. De-tox, rensekurer, rensedietter og eventuelt fastekurer vil da være ekstra nyttig! Vær også nøye med kostholdet i hverdagen. Se Randolph Stones rensediett på siden "Lesestoff & Lenker"

 

 

Kosthold

 

Ifølge polaritetsterapi har særlig squash, agurk, salat, fisk og annen sjømat et stort innslag av vannenergi. Også frukt med høyt vanninnhold anbefales, som druer og melon.

 

Det er viktig å drikke nok vann! Vannet har en rensende funksjon i kroppen.

 

Farger

 

Omgi deg med fargene blå og grønn.

 

 

Noen krystaller som styrker kontakt med vannenergien

 

Månesten, blå kalsitt, selenitt, perle, akvamarin, turkis, blå turmalin, ametyst, rosa kvarts.

 

Disse krystallene korresponderer med ett av de tre vanntegnene Krepsen, Skorpionen eller Fiskene. For mer informasjon, se «The Crystal Bible» av Judy Hall.

 

 

Fysiske øvelser for å stimulere eller balansere vannelementet

 

Massér føttene dine, eller få fotmassasje av andre. Særlig området like under ankelknoken, samt mellom ankelknoken og akillessenen er viktig for å stimulere vannenergien.

 

Bekkenklokken

 

Denne øvelsen er hentet fra polaritetsterapi og er velegnet for å frigjøre muskelspenninger i hofte- og bekkenområde.

 

  • Ligg på ryggen med knærne bøyd og fotsålene flatt på gulvet.

 

  • Forestill deg at bekkenpartiet har en klokke inntegnet på seg. Klokken 12 er rett under navlen og klokken 6 peker ned mot lysken. Tipp bekkenområdet frem og tilbake, slik at kroppsvekten er vekselsvis på klokken 12 og 6.

 

  • Gjør dette flere ganger. Legg merke til at når du er på klokken 12, vil ryggraden ligge tett mot gulvet. Når du går til klokken 6, vil ryggraden ha en svak bue opp fra gulvet.

 

  • Beveg deretter bekkenpartiet frem og tilbake til hver side, slik at du vekselsvis er på klokken 3 og 9. Gjenta dette flere ganger.

 

  • Sirkulere deretter rundt hele klokken, fra klokken 12 og videre til 3, 6, 9 og tilbake til 12. Gjør dette mange ganger i en jevn sirkelbevegelse.

 

  • Sirkuler deretter andre veien, fra klokken 12 og så videre til 9, 6, 3 og tilbake til 12. Repeter øvelsen mange ganger.

 

Prøv å få bevegelsen så flytende, lett og naturlig som du klarer. Kjenn at bekkenpartiet blir mer bevegelig etter hvert som du gjør øvelsen. Legg også merke til om du har muskelspenninger som fører til at visse deler av bevegelsen blir vanskelig å utføre. Kanskje er det lettere å rotere den ene veien i forhold til den andre?

 

Lage bro  

 

Øvelsen er hentet fra bioenergetikk, en kroppsorientert behandlingsmetode som er utviklet av Alexander Lowen. Denne øvelsen er særlig velegnet for å løsne på blokkert seksualenergi.

 

  • Ligg på ryggen med knærne bøyd og fotsålene flatt på gulvet. Armene skal hvile på gulvet, langs siden av kroppen. Skyv opp hofte- og bekkenparti, slik at hofte, bekkenparti og nedre del av ryggen hever seg fra gulvet. Bare fotsåler, armer, skulderparti og hode skal ha kontakt med underlaget.

 

  • Hold et stadig press oppover med hoftepartiet, men ikke bruk så mye kraft at du blir veldig anspent og får vondt i ryggen.

 

  • Stå i bro på denne måten i lang tid. Musklene i underliv og hofteparti vil da være utsatt for en jevn, statisk belastning.

 

  • Etter en stund vil man vanligvis merke en respons i hofteområdet. Musklene kan spontant begynne å arbeide, slik at hofteområdet beveger seg opp og ned. La denne bevegelsen skje på en naturlig måte en god stund. Hoften skal bevege seg spontant opp og ned, men uten å berøre gulvet.

 

© 2014 Visdomsskolen – Astrologi, horoskoper og kabbalah